Relatări de Hoinar

Blog despre tot ce văd, aud, simt.

Şcoală fantomă într-un raion din Moldova

Publicat de bradeaga on joi, 19 noiembrie 2009

Strigător la cer, un gimnaziu fantomă din R. Moldova a reuşit să activeze timp de 9 ani fiind acoperit de autorităţile locale. Gimnaziul şi-a început activitatea în anul 2000. Mai târziu, în urma unei decizii a Consiliului Raional Sîngerei, din data de 16 decembrie 2004, a fost aprobat regulamentul de organizare şi funcţionare a gimnaziului creştin-evanghelist-baptist ca filială a Liceului Teoretic „Aleco Russo”, s. Sîngereii Noi. Prin urmare Gimnaziul în cauză a obţinut un nou statut, propriu al lor, acordat de Consiliul Raional Sîngerei, care nu este aprobat nici de Ministerul Educaţiei.
Analizând decizia Consiliului Raional Sîngerei am găsit încălcări ale legilor care au fost folosite, şi interpretate incorect. Decizia este adoptată în baza următoarelor legi: (art. 11 al. (1) lit. (d) şi art. 49 al. (2) din legea privind administrarea publică locală nr. 123-XV din 18.03.2003 precum şi art. 45 (d) a Legii Învăţământului nr. 547 din 21.07.1995. (vezi anexa.). Articolul 45 (d) a Legii Învăţământului nr. 547 din 21.07.1995 nu mai era valabil în 2004 când a fost aprobată decizia. El între timp a fost exclus prin Legea Învăţământului L1589/26.12.02, MO3/21.01.03.
În urma unei analize a deciziei Consiliului Raional Sîngerei şi regulamentului gimnaziului aprobat tot de consiliul putem observa mai multe încălcări de lege printre care şi a art. 35 din constituţie care spune că „ Învăţământul de stat este laic”. Tot la analiza conţinutului regulamentului se poate de observat uşor că regula generală este aceea că cine aprobă regulamentul de organizare şi funcţionare, acela este şi fondatorul. Adică, în cazul dat se primeşte că fondator al acestui liceu este Consiliul Raional, ceea ce depăşeşte limitele normalului, mai ales că la pct.3.1. şi 3.2 se dau indicaţii directe instituţiilor din subordine de a contribui activ la înfiinţarea şi funcţionarea gimnaziului. Mai mult, în varianta art.45 lit.d) în vigoare în 2004 consiliul putea aproba doar amplasarea liceului în localitatea dată dar nu şi regulamentul acestuia.
În toţi aceşti nouă ani de activitate a gimnaziului, elevii au fost incluşi în dările de seamă a direcţiei raionale învăţământ ca elevi ai liceului Aleco Russo, aceştia ne mergând la ore în cadrul liceului Aleco Russo, dar în gimnaziul afiliat acestuia şi care este situat chiar peste drum de liceu. Apogeul este că absolvenţii gimnaziului creştin – evanghelist – baptist din anul de studii 2008 – 2009 sunt susţinătorii diplomelor gimnaziale, şi doi dintre ei chiar îşi continuă studiile în liceu. În atestatul de 9 clase ei nu au notă la informatică, în locul ei fiind trasă o linie. La întrebarea cum este posibil ca elevii care nu au studiat în liceu si nici în alt gimnaziu de stat sau privat care să fie licenţiat, dar într-o şcoală fantomă, au reuşit să susţină examenele în liceu, directorul liceului a strâns din umeri şi a răspuns că a vrut să fie cum mai bine pentru copii, pentru a le asigura un viitor. La întrebarea dacă aceşti copii sunt şcolarizaţi sau nu, directorul liceului nu a putut da un răspuns concret. În acelaşi timp şefa Direcţiei Învăţământ Sîngerei nu a fost de găsit. Am reuşit să luăm legătura telefonică ca să auzim un răspuns că ea este de curând numită în funcţia pe care o deţine, iar vina o poartă foştii angajaţi ai direcţiei de învăţământ raionale.
Anexe:

Constituţia RM
Articolul 35
Dreptul la invatatura
(1) Dreptul la invatatura este asigurat prin invatamintul general obligatoriu,prin invatamintul liceal si prin cel profesional, prin invatamintul superior, precum si prin alte forme de instruire si de perfectionare.
(2) Statul asigura,in conditiile legii, dreptul de a alege limba de educare si instruire a persoanelor.
(3) Studierea limbii de stat se asigura in institutiile de invatamint de toate gradele.
(4) Invatamintul de stat este gratuit.
(5) Institutiile de invatamint, inclusiv cele nestatale, se infiinteaza si isi desfasoara activitatea in conditiile legii.
(6) Institutiile de invatamint superior beneficiaza de dreptul la autonomie.
(7) Invatamintul liceal, profesional si cel superior de stat este egal accesibil tuturor, pe baza de merit.
(8) Statul asigura, in conditiile legii, libertatea invatamintului religios. Invatamintul de stat este laic.
(9) Dreptul prioritar de a alege sfera de instruire a copiilor revine parintilor.

LEGE Nr. 123
din 18.03.2003 privind administraţia publică locală
Articolul 11. Competenţa proprie unităţii administrativ-teritoriale
de nivelul al doilea
(1) În competenţa proprie unităţii administrativ-teritoriale de nivelul al doilea intră:
a) dezvoltarea sa social-economică, amenajarea teritoriului şi urbanistica;
b) construcţia, administrarea şi repararea drumurilor de interes raional;
c) construcţia obiectivelor publice de interes raional (instituţii medico-sanitare, şcoli etc.);
d) instituţiile de învăţămînt liceal, cu excepţia celor din competenţa unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul întîi;
e) acordarea de asistenţă socială;
Consiliul raional poate exercita şi alte atribuţii în condiţiile legii.
[Art.49 al.(1) lit.f) modificată prin L125-XV din 29.04.04, MO100-103/25.06.0 art.514]
[Art.49 al.(1) lit.f) modificată prin L125-XV din 29.04.04, MO100-103/25.06.04 art.514]
f) aprobă suma totală a cheltuielilor şi statele de personal ale instituţiilor sferei sociale din subordine, organizează, în colaborare cu consiliile locale şi în limitele competenţei sale, servicii publice de interes raional, aprobă tarifele la serviciile cu plată, prestate de instituţiile şi serviciile menţionate, cu excepţia instituţiilor medico-sanitare;
Legea Învăţământului nr. 154 din 12.07.1995
Articolul 45. Competenţele autorităţilor administraţiei publice locale
Autorităţile administraţiei publice locale au în domeniul învăţămîntului, în principal, următoarele competenţe:
a) supraveghează respectarea legislaţiei învăţămîntului în teritoriu;
b) ţin evidenţa copiilor de vîrstă şcolară obligatorie şi asigură şcolarizarea lor pînă la vîrsta de 16 ani;
c) asigură protecţia socială a cadrelor didactice din instituţiile de învăţămînt (repartizarea de spaţiu locativ, acordarea de facilităţi, conform legislaţiei în vigoare, etc.);
d) stabilesc amplasarea şi ţin evidenţa instituţiilor de învăţămînt privat din teritoriu;
[Art.45 lit.d) exclus prin L1589/26.12.02, MO3/21.01.03 art.16, lit.e)-j) devin )-i)]
[Art.45 lit.d) completat prinL1208/28.07.2000, MO154/14.12.2000]

0 comentarii:

Abonați-vă la: Postare comentarii (Atom)